fredag 12 juli 2013

Honungsskörd och materialbrist

I måndags skördade vi honungen som fyllde skattlådorna. Jag skattade samhällena och Filip slungade samtidigt. Tack vare att vi jobbade parallellt kunde jag ge tillbaka tomma ramar till samhällena på en gång. På grund av materialbrist hade jag annars fått vänta med att ge tillbaka ramarna.
I förrgår kom ett par köpare av avläggare. Bra, för även när det gäller lådor har jag haft en begränsning. Först nu kunde jag göra nya avläggare med en nyinköpt drottning, samt med en som jag odlat själv.
Vad gäller drottningodlingen är det en ny omgång på g. Det som nu kommer begränsa avläggarbildningen är bristen på drottningar. Det gick ju dåligt tidigare med uppdragningen av drottningar, med dåligt utbyte. Men nu finns 14 puppor som ruvas... Vad ska jag med alla dessa till så sent? Jag hade inte tänkt byta så många drottningar i produktionssamhällena i år (de flesta byttes i fjol). Hoppas det finns någon intresserad köpare där ute om ett par veckor.
Jag gjorde undersökning av varroanedfall och som vanligt hade det bara varit någon enstaka på två veckor. Är det fel på undersökningen eller har jag väldigt motståndskraftiga bin?
Nu har jag ympat honungen och ikväll ska den vara redo för tappning på burk. Se nedan bilder där jag vispar ympen och tillsätter smaksättning, som tidigare smaksätter jag delar av skörden med citron och eukalyptus.

Inga kommentarer: