söndag 1 september 2013

Blåsig försäljningsdag

Idag stod jag vid Bromma Blocks och sålde honung. Vi packade bilen full, nästan all honung som var kvar togs med. Jag hade förberett genom att skaffa partytält, vaxduk och banderoll, och lånat bord av föräldrarna. I flera dagar har jag lagt till pryl efter pryl till en packlista. När det väl gällde var det ändå något jag glömde: nyslungad honung... Som tur är hade jag inte förberett så många burkar, men det var lite nesligt, särskilt som det var några som frågade efter flytande honung.

Jag har kollat väderprognosen under några dagar. Hur skulle vädret bli på försäljningsdagen? Fint såg det ut som i prognosen. Uppehåll och växlande molnighet. Men så såg jag igår att vindhastigheten skulle vara uppe i 10 meter per sekund... Blåsigt, alltså! Så här i slutet på dagen är jag alldeles vindpinad. Jag hade tänkt ha partytältet både som skydd mot eventuellt regn, men också som solskydd. Det är ju inte bra om honungen smälter i solen. Med blåsten gick det inte att ha tältet uppe. Tältställningen var på väg att blåsa bort även utan att tältduken var på och fångade vinden. Ett tag använde vi ställningen till små banderoller, men det såg så löjligt ut med de nakna pinnarna att vi rev det vid lunch. Som tur var blev det aldrig så varmt att det var någon fara att ha honungen i solen.

Honungsförsäljningen gick hyfsat, men jag fick med mig det mesta hem igen. Det var svårt att få folk att stanna, men stannade en blev ofta fler nyfikna. Som vanligt har jag förköpt mig på honungstvål och rullat för många vaxljus. De olika honungssorterna sålde ungefär lika bra, men sensommarhonungen var nog bästsäljaren. Väskor med tre småburkar med olika sorters honung var populärare än vad jag trott. Däremot sålde jag knappt någon presentförpackning med en cellofaninslagen sexkantig honungsburk.

De jag pratade med var nyfikna och intresserade, provsmakade och valde ut vad de gillade bäst. En del undrade om problemen för bina, och andra utforskade en bikupa (obefolkad) som jag hade ställt upp. Några tog min adress och ville komma och handla igen. Det hoppas jag på!

Inga kommentarer: